Laatst had ik twee paar mooie, nieuwe hardloopschoenen besteld. Op een goede zaterdag kwamen ze dan eindelijk aan en trok ik ze meteen aan. Eén paar zat meteen niet lekker (veel te veel demping, waardoor het net leek alsof op drijfzand liep) en over het andere paar twijfelde ik nog. Ik moest nog boodschappen doen, dus ik besloot het eerste paar maar meteen terug te sturen, dan was ik daar maar van af. Ongeveer een week later stuurde ik ook het andere paar terug. Ik had er thuis een beetje op gelopen, maar vond dat er ook iets te veel demping in zat. Dus ook deze doos bracht ik terug naar het PostNL-punt in de supermarkt. Ik kreeg het bonnetje met daarop de Track & Trace-code, en je raadt het al: het bonnetje raakt kwijt. Evenals het geretourneerde pakket. Overal gezocht naar de bon, maar nergens gevonden. De klantenservice kon me helaas niet helpen, en dus moest ik het volledige bedrag betalen: geen schoenen en dag 100 euro :(. Je begrijpt dat dit een heel, heel erg zuur moment was. Ook een prijzige T&T-code :(. Ik besloot dan ook om mijn leven te beteren. Hoe? Kijk dan mee...

 
Ik zocht een systeem om alle, ja ALLE, bonnen in te bewaren en waarbij ik een bonnetje makkelijk terug kan vinden. Bij Hema kocht ik deze harmonicamap (€4). Ze hebben 'm in drie versies: roze, transparant en zwart. Ik koos voor de transparante versie.
Er zitten 12 vakken in, dus voor elke maand één vak. In elk vak doe ik vervolgens 4 enveloppen; een voor elke week. Ik vond in een lade nog een hele stapel met enveloppen, en begon fanatiek mijn bonnetjes te verdelen.


In week 36 zie je dat ik nog niet helemaal wist hoe ik het in wilde delen. Ik had data op stickers geschreven en die op enveloppen geplakt, maar vond dit slordig staan (je weet hoe dat gaat: in de loop van de tijd gebruik je eens een andere kleur pen, is je handschrift anders, en dat soort dingen. Ik ben nogal een neat freak). Ik weet niet meer precies hoe duur de enveloppen waren, want ik had ze al in de kast liggen, maar echt duur kunnen ze niet geweest zijn.


Let op. Op de verpakking van de enveloppes staat dat het een "C5"-formaat is. Onthoud deze code. 
In Word maakte ik een document aan ter grootte van dit C5-formaat (de precieze afmetingen staan op de verpakking). Op elke bladzijde schreef ik de weeknummers en de bijbehorende data op dezelfde plek. Ik vogelde wat met de printer (selecteer bij het afdrukformaat "C5 envelop" in het printermenu). Ik mikte een lading enveloppen in de printer en nog geen 5 minuten later had ik dit prachtig georganiseerde stapeltje klaar.


De envelop van de huidige week hangt met een magneet boven mijn bureau. Zo hoef ik alleen nog maar het bonnetje uit mijn tas te halen en in de envelop te stoppen. Eens per week (zondag) berg ik de envelop dan op en stop ik het in de map, waarin de volgende envelop alweer ligt te wachten. 
Normaal zou ik bij januari beginnen, maar omdat ik al veel bonnen had weggegooid, besloot ik maar meteen met september te beginnen. 

Ik ben superblij met het systeem. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je een bon kwijt bent als je iets wil terugbrengen? Of je laat ze per ongeluk in het tasje zitten dat je in een vlaag van verstandsverbijstering weggooit. Of het heeft spontaan pootjes gekregen en het is gewoon verdwenen (net als de Track & Trace-code)… deze héle dure les heb ik nu wel geleerd. En omdat ik de beroerdste niet ben, deel ik 'm nu met jullie, graties ;) :P. 

Hoe zorgen jullie ervoor dat je je belangrijke bonnen niet kwijtraakt?

Liefs,
Nine.

PS. Een tip, scan héle belangrijke documenten in en sla ze als PDF op op een usb-stick. Zo heb je altijd nog een kopie achter de hand.